Hírek

Jöhet az Ipar 4.0

Berlin/Hamburg, 2016. október 19 – Ha az eddig lezajlott ipari forradalmak során a gyártás és logisztika területén végbement automatizálási tendencia azt jelenti, hogy az embereket gépekkel helyettesítik a folyamatok hatékonyságának növelésére, akkor az embernek az Ipar 4.0 beköszöntésével teljesen új szerep jut.  A negyedik ipari forradalomban az ember is átalakul, „Ember 4.0“ lesz. Az ember ma már nem csupán a rendszerek kezelője, hanem koordinátor, vezető, vagy éppen szakértő is egyben. Az Internet, a felhő-alapú struktúrák és a kiber-fizikai rendszerek alkotják ekkor az ipari környezetet. A mindent átfogó szoftver-rendszereket a jövőben robotokat alkalmazó rendszerek fogják szervezni, irányítani és felügyelni. Ezekkel a rendszerekkel az ember egy olyan közösséget alkot, amelynek tagjai kölcsönösen segítik egymást. Az iGo neo CX 20 targoncával a STILL már bemutatott egy ilyen ember-gép együttműködést, bepillantást adott a jövőbe.

Azonban nem elég csak beszerezni az új, innovatív technológiákat. Ahhoz, hogy alkalmazásuk ténylegesen értékteremtő legyen, azokat a folyamatokat is optimalizálni kell, amelyek ezekhez a technológiákhoz kapcsolódnak. Ezért az Ipar vagy a Logisztika 4.0 bevezetését nagyon megfontoltan kell végrehajtani. „A vállalat egyes szintjeit alaposan szemügyre kell venni. Ehhez az egyes folyamatokat részfolyamatokra kell bontani, hogy ezeket kiértékelni és alapvetően kikérdezni lehessen“, magyarázza Christian Fischer, a STILL GmbH Üzleti és Automatizálási Megoldások Termékmenedzsment részlegének vezetője.

Mint ahogyan egy ház építési terveinél, ahol az építményt alaprajzokban, nézetekben, metszetekben, aprólékosan kidolgozott részleteiben ábrázolják, a vállalatot is részleteiben kell szemlélni és szemléltetni, szét kell bontani az egyes szintekre, hogy azokat ki lehessen elemezni.   Az egyes szintek tekintetében az első szint például állhatna az árubeszállítástól az árukiszállításig terjedő folyamatokból, e felett második szintet képezhetne egy felhasználói menedzsment és szállításirányítási rendszer, felette pedig harmadik szinten a raktár-irányítási rendszer, majd legfelül, a negyedik szinten kapna helyet egy vállalati erőforrás-tervező (ERP) és anyaggazdálkodási rendszer. „Tehát az egymás után következő folyamatok egyes lépéseit és az egymás felett álló rendszereket is részekre kell osztanunk“, vélekedik Fischer. „Ha a folyamatok minden egyes lépését és minden szintjét is megértettük, akkor teremtettük meg az alapot az Ipar 4.0 bevezetéséhez. Akkor lehet az egyes építőelemeket, amilyen például a komissiózás, egymás után megújítani vagy kicserélni.“ Csak ezáltal bizonyosodhatunk meg arról, hogy amit utólagosan beépítünk, vagy megváltoztatunk a rendszer egészében, az strukturálisan és infrastrukturálisan is be tud majd illeszkedni.

Ezért van az, hogy egyik működő vállalat sem tud egyik napról a másikra egyetlen lépéssel az Ipar 3.0-ról az Ipar 4.0-ra váltani. Ezt csak az egyes folyamatokban lépésenként lehet megcsinálni. Így a kockázatok is átláthatóak a vállalat számára. „Az ügyfél inkább arra hajlandó, hogy kisebb lépéseket tegyen egymás után, minthogy az egész intralogisztikai rendszerét egyszerre a feje tetejére állítsa“, magyarázza Fischer. Éppen ez az előnye, hogy az Ipar 4.0–ra való upgrade egy meglévő környezetben fokozatosan, egymás utáni lépésekben történhet. Amint megvan az egész vállalatra kiterjedő hálózati koncepció és a kapcsolatképességet is megteremtették, máris létrejött az Ipar 4.0. „Ebben az esetben kézenfekvő, hogy nincs olyan Ipar 4.0 megoldás, amit csak leveszünk a polcról, hanem minden egyes vállalatot külön-külön kell megvizsgálni“ állítja Fischer.

Az Ipar 4.0 világában a jövőben a teljes logisztikai rendszer össze lesz kapcsolva és nagyfokú feloszthatóság jellemzi majd. Az összes rendszer, mint például az ipari targoncák rendszere, kommunikál egymással, miközben adatcserét végeznek. Tehermentesítik az embert ott, ahol monoton, folyton ismétlődő tevékenységeket kell elvégezni. Ezáltal gondoskodnak arról, hogy a folyamatok hatékonyabbak és biztonságosabbak legyenek. „Vegyük példának a komissiózást“, veti fel Fischer. „Minden további nélkül el tudjuk képzelni, hogy az embernek a gépet egyszer valamikor már nem kell követnie, csak komissiózni fog, és a gép önállóan elmegy az árukiszállításhoz.“ A STILL szerint ez lenne a logikus továbbfejlesztése az iGo neo CX 20 targoncának, mely ugyan már ma önállóan követi a kezelőjét, de a kezelőnek még a folyamat minden egyes lépésében kísérnie kell a gépet, amíg eljut az árukiszállításhoz. „A mi jövőképünkben az szerepel, hogy ügyfeleinknek olyan egyedi igényeikhez szabott megoldásokat tudjunk ajánlani, amelyek STILL-technológiákból álló modulokon alapulnak. Így képzelhető el az, hogy ahol van értelme, ott az egyes technológiákat kombináljuk, mint például az autonóm targoncát a lítiumion-technológiával“, folytatja Fischer, „mert számunkra a feloszthatóság nemcsak a termékekre korlátozódik, hanem a technológiákra is kiterjed.“

A STILL neXXt fleet esetében is pontosan ez a folyamat zajlott le. A STILL neXXt fleet által nyújtott intelligens adatrögzítés középtávon le fogja váltani a STILLReport és a FlottaMenedzser alkalmazásokat. A STILL neXXt fleet-tel a STILL egy olyan nagymértékben felosztható és rugalmas eszközt ajánl ügyfeleinek, melynek segítségével intelligens és hatékony flottakezelés válik lehetővé. A STILL neXXt fleet az intelligens adatrögzítés és előkészítés minden olyan lehetőségét kínálja, melyekkel a logisztikai folyamatokat egyszerűbbé, gyorsabbá és költségtakarékosabbá lehet tenni. Egy olyan világban, mint az Ipar 4.0, a szoftverrendszereknek állandóan együtt kell fejlődnie a változó követelményekkel. „A flottakezelés területén megalapozott know how-nkat több mint tíz éve folyamatosan továbbfejlesztettük és az Ipar 4.0 igényeihez alakítottuk. A STILL neXXt fleet piaci bevezetése a logikus következmény.“

A neXXt fleet weblap új távlatokat nyit a hozzáférhetőség, rendelkezésre állás, átláthatóság, kezelhetőség és képi megjelenítés tekintetében.

Míg a múltban a flottaelemzésekhez még számos rögzített adatot kellett a különféle osztályoktól és területekről fáradságos munkával összeszedegetni, a neXXt fleet ma már villámgyorsan összefűzi ezeket az elemeket egy kész anyaggá. Alkalmanként az adott folyamat elemzéséhez éppen nem iminden adat szükséges, de ettől még a targonca-felhasználás összes adatát rögzíteni lehet. Ha újabb alkotórészeket állítanak be, vagy további folyamatok optimalizálását tűzik ki célul, ezek az adatok talán még jól jöhetnek. „Azt kell közvetítenünk az ügyfél felé, hogy az adatainak szuverenitását megtarthatja, az adatai biztonságban vannak az anonimitásuk megőrzése mellett“, magyarázza Christian Fischer. „Sok ügyfél attól félve, hogy elveszíti az irányítást a saját adatai felett, nem mer még ilyen eszközöket teljes terjedelemben bevezetni. Ezért mi olyan megoldásokat kínálunk, melyek tekintettel vannak az ilyen jellegű privátszféra-igényekre is.“

Így kel életre az elképzelt tervekből, melyeket sok vita övezett az elmúlt években, az Ipar 4.0 – könnyen alkalmazható, nagy hatékonyságú és ugyanakkor rendkívül rugalmas, továbbá nagy értéktöbbletet nyújt a felhasználónak. 

Cookie Panel

A STILL Cookies-t (sütiket) használ, hogy még nagyobb online élményt nyújtson Önnek, és anonimizált honlap látogatásra vonatkozó adatokat szerezzen be. Megnézheti, hogy milyen Cookies-t használunk, azok mit csinálnak, és hogyan lehet a Cookies-t kikapcsolni a Cookies használati irányelvekben. Adatvédelem.

Az oldalunkon való böngészéssel Ön beleegyezik a Cookies-t használatába. Az üzenet bezárásával Ön elfogadja, hogy Cookies-t használunk ezen a készüléken a Cookies használati irányelvek szerint, ha Ön ki nem kapcsolja azokat.