23.11.2022

Korszakváltás előtt áll az intralogisztika

A szakképzett munkaerő hiánya, a költségnyomás és az éghajlatváltozás az intralogisztika korszakváltásának mozgatórugói. Csak azok a vállalatok maradnak versenyképesek a jövőben, amelyek elfogadják ezeket a változásokat és képesek ezekre a kihívásokra hatékony és társadalmilag is elfogadott válaszokat adni. Ezek voltak a STILL két előadásának témái a 2022-es hamburgi logisztikai csúcstalálkozón.

[Translate to Hungary (Hungarian):] Thesen am Tresen – the STILL Logistics Talk is guest at the Logistics Summit 2022. Two talks revolving around the changing times in intralogistics.F.l.t.r.: Frank Müller, Senior Vice President STILL Brand Management, Florian Menold,Managing Director France pfenning logistics group, Marten Bosselmann, Chairman of the Bundesverband Paket und Expresslogistik (BIEK) e. V., Anita Würmser, journalist, publicist and managing partner of impact media projects GmbH.

A tavalyi berlini sikeres premier után a STILL intralogisztikai szolgáltató október közepén két előadással vendégszerepelt a CCH kongresszusi központban megrendezett logisztikai csúcstalálkozó (Logistics Summit 2022) nagyszínpadán. A logisztikai szakértők az automatizálás és a körforgásos gazdaság témakörében Thilo Jörgl és Anita Würmser újságírókkal egy-egy 25 perces beszélgetés keretében vitatták a témakör legforróbb téziseit.

“A mintegy 1700 résztvevő közül sokan nagyon pozitív visszajelzést adtak nekünk – mind az aktuális tartalomról, mind a szórakoztató formátumról” – mondta Frank Müller, a STILL márkamenedzsmentért felelős alelnöke. Az intralogisztika trendjei ritkán voltak egyértelműbbek: az automatizálás és a fenntarthatóság a jelen két központi témája. A következő tizenkét hónapban szinte minden vállalat beruházni fog ezeken a területeken. A megfelelő technológiák rendelkezésre állnak és fokozatosan olcsóbbá válnak, a belépési küszöb gyorsan csökken, ugyanakkor a szakképzett munkaerő hiánya és a növekvő bérek fokozzák az automatizálási nyomást, még a már meglévő raktáráruházak esetében is. Az új projektek fő hajtóereje azonban a szakképzett munkaerő hiánya, ami hosszú távon nem fog változni – magyarázta Müller az automatizálásról szóló beszélgetésen ülésen.

Ennek fényében Marten Bosselmann, a német csomag- és expressz logisztikai szövetség (Bundesverband Paket und Expresslogistik, BIEK) elnöke a következő tézist fogalmazta meg: “Aki az automatizálásban nem gondolja együtt az embert és a gépet, az nem értette meg a logisztika jövőjét”. Véleménye szerint a munkaerőhiány és a növekvő személyi költségek elkerülhetetlenné teszik a csomagközpontok automatizálását. A lényeg nem az elbocsátás, hanem a tehermentesítés. Bosselmann szerint a vállalatoknak sikerülnie kell, hogy “az embert és a gépet kollégákká tegyék”.

Müller szerint jelenleg sok vezető fejében zajlik egy újragondolás. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az automatizálás egyre megfizethetőbbé válik. A meglévő üzemekben az automatizálási projektek a jövőben rövid időn belül és nagyobb változtatások nélkül megvalósíthatók lesznek. “A barnamezős beruházás trenddé válik” – jósolta.

Ezzel összefüggésben a menedzser a színpadon bejelentette, hogy új együttműködést kötöttek az idealworks-szel, az autonóm mobil robotok (AMR) müncheni specialistájával. A STILL mostantól nemzetközi szintű értékesítési és szervizpartner az akár ezer kilogrammos rakományok önálló szállítására is képes autonóm eszközök számára.

Florian Menold, a pfenning logisztikai csoport franciaországi igazgatója szerint a rugalmas és könnyen skálázható AMR-projektek gyorsan megtérülnek, ám a nagyobb projektek esetében más a helyzet. Tekintettel az ügyfelekkel kötött szerződések egyre rövidebb időtartamára, ezek kihívást jelentenek a szerződéses logisztikai szolgáltatók számára. Menold szerint a nagy projektek gyakran csak öt év után térülnek meg. Annak érdekében, hogy a szerződéses logisztikai szolgáltatók könnyen integrálhassák a logisztikai hálózatba a különböző árukat szállító új ügyfeleket, a vezető nagyobb rugalmasságot szeretne. “Az automatizálás ma még nem elég rugalmas” – jelentette ki.

Az intralogisztikai vállalatoknak – és ügyfeleiknek – a körforgás témáját is újra kell gondolniuk. Ezt hangsúlyozta Christoph Küffner, a Friedrich-Alexander Egyetem (Erlangen- Nürnberg) tudósa a második előadásban. Az éghajlatvédelem ma kezdődik – nincs “business as usual” – hangsúlyozta a kutató. Kijelentette, hogy a logisztikában az elkövetkező években egyre több vállalat fog a bölcsőtől a bölcsőig tartó folyamatos körforgásos gazdaság elve szerint cselekedni.

Karl Knipfelberg, a KION ITS EMEA energiaügyekért is felelős alelnöke arról számolt be, hogy a STILL-nél már megtörtént a gondolkodásmód változása: “A most bemutatott RXE, az első olyan targonca, amelyet a körkörös fenntarthatóság jegyében alkottunk” – mondta. Egy tanulmány szerint ennek eredményeként kétszámjegyű százalékos szén-dioxid-megtakarítás érhető el. “A fenntarthatósági intézkedések csak stabilizálják a meglévőt. A vállalatoknak hatékony, működő anyagciklust kell bevezetniük” – hangzott a tézise. A körforgásos modellt azonban mindig holisztikusan kell szemlélni – a terméktervezéstől az ellátási láncon, a gyártáson és a fogyasztói felhasználáson át az újrafelhasználásig – tette hozzá.

Ez a filozófia a haszongépjármű-ágazatban is megjelenik, amint azt Frank Albers, a Krone járműgyártó értékesítési és marketingigazgatója megerősítette. Elmondása szerint már a pótkocsik tervezésénél gondolkodnak a teljes életútról, a használat során keletkező ártalmaktól a megsemmisítésig és az újrafelhasználásig. A jármű tömege, aerodinamikája és az újrafelhasználható anyagok alkalmazása a fejlesztések súlypontja és mozgatórugója. A pótkocsik elsődleges élettartama átlagosan nyolc évig tart. A vezető beszámolt arról is, hogy nemrégiben egy elektromos hajtótengelyt is bevezettek.

A második életciklus is egyre fontosabb szerepet játszik az ipari teherautók fejlesztésében. Annak érdekében, hogy a megbízhatóság és a minőség ne szenvedjen csorbát az ügyfél számára, a STILL a lítium-ion akkumulátorok újrafelhasználására vonatkozó koncepciókon és az üzemanyagcellák használatára vonatkozó stratégiákon dolgozik a targoncák és szállító teherautó második életében. “A technológia iránti nyitottság fontos számunkra” – mondta Knipfelberg. A STILL az első olyan eredeti berendezésgyártó (OEM) Európában, amely saját üzemanyagcellagyártó üzemmel rendelkezik – hamburgi telephelyén. A gyártás 24 voltos berendezésekkel indul.

Legyen szó haszongépjárművekről vagy intralogisztikai megoldásokról: Az energiamegtakarítás szempontjából gyakran a felhasználás a legnagyobb hatásfok. Ezért a Krone és a STILL egyaránt segít ügyfeleinek abban, hogy energiát takarítsanak meg a mindennapi használat során. A pótkocsik gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerei vagy az intelligens energiagazdálkodás az akkumulátorok töltésekor a drága áramkimaradások elkerülése érdekében csak két olyan szolgáltatás a sok közül, amelyek a jövőben megkönnyítik az ügyfelek számára a fenntarthatóság felé való elmozdulást.