
Üzemanyagcellás technológia
Intralogisztika hidrogénhajtással
Hidrogén-meghajtás az intralogisztikában
A költséghatékony intralogisztika és a klímasemleges megközelítés közötti választás már régóta a múlté. Az innovatív energiarendszerek, mint például az üzemanyagcella-technológia lehetővé teszik, hogy targoncáit zökkenőmentesen, több műszakos rendben működtesse, anélkül, hogy eközben CO2-kibocsátás keletkezne. Ez fenntartható módon előállított, zöld hidrogén felhasználásával érhető el.

Üzemanyagcella-technológia előnyei

Használhatóság
- Időt takarít meg, mivel nem kell akkumulátort cserélni
- Nagyfokú teherautó rendelkezésre állás a gyors, kb. 2-3 perces töltési időnek köszönhetően
- Folyamatos energiaellátás teljesítménycsökkenés nélkül
- Beltéri és kültéri használat, akár 8 órás üzemidővel

Infrastruktúra
- Az adagolók helytakarékos és rugalmas integrálása a szállítási útvonalak mentén.
- Nincs szükség tároló- vagy töltőhelyiségekre
- Nincs szükség szellőzőrendszerekre
- A hidrogén elektrolízissel házon belül is előállítható

Környezetbarát
- Nulla károsanyag-kibocsátás - az egyetlen "hulladéktermék" a víz/gőz
- Tiszta energiaforrás - ideális a higiénia szempontjából kritikus iparágak számára
- Csökkenti a szénlábnyomot
- Nem használnak ritkaföldfém-ásványokat
Üzemanyagcella-technológia
Üzemanyagcellás targonca
A STILL lehetőséget kínál arra, hogy a targoncákat "üzemanyagcella-kész" változatban is megrendelhesse, amely a "Li-ion-kész" opcióhoz hasonlóan működik. Ezzel az opcióval a targoncákat úgy tervezik, hogy egy adott üzemanyagcella befogadására alkalmas legyen, és az üzemanyagcella - szükség esetén utólagosan - az ügyfél kívánságának megfelelően beépíthető.
Minél több hidrogénüzemű targonca üzemel, annál hatékonyabb az üzemanyagcellás energiarendszer. Éppen ezért 24 V-os, 48 V-os és 80 V-os üzemanyagcellás rendszereket kínálunk portfóliónkban a komissiózókhoz, vontatókhoz, magas emelésű raklapszállítókhoz, tolóoszlopos targoncákhoz és ellensúlyos targoncákhoz egyaránt.
Általánosságban elmondható, hogy az üzemanyagcellás technológia ideális a nagy üzemóraszámú vagy több műszakos üzemmódú targoncákhoz.


hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia elemei
Amikor üzemanyagcellás energiarendszerre vált, fontos, hogy biztosítsa a megfelelő targoncákat és a szükséges infrastruktúrát. Ez alapvetően a következőket foglalja magában:
- Üzemanyagcellás targoncák
- Hidrogéntöltő állomások (adagolók)
- Hidrogéntárolók
- Hidrogénellátás, pl szállítás vagy saját gyártás (elektrolízis)
Az Ön intralogisztikai partnereként a STILL üzemanyagcellás targoncákat biztosít és nemzetközileg elismert partnereivel együttműködve gondoskodik arról, hogy átfogó energetikai megoldás (üzemanyagcellák és üzemanyag-infrastruktúra) jöjjön létre.
A jövő energiaforrása az intralogisztika számára
Hidrogén mint energiaforrás
Az energiaforrások világában a hidrogén jelenti a jövőt. A regeneratív módon előállított villamos energia felhasználásának köszönhetően klímasemleges módon állítható elő és ideális ipari alkalmazásokhoz, hő- és energiatermeléshez, valamint a mobilitáshoz és az intralogisztikához. A hidrogén 14-szer könnyebb a levegőnél, nem mérgező, nem korrodál és nem radioaktív. A hidrogén nem hajlamos az öngyulladásra és színtelen lánggal, tisztán ég. Röviden, a hidrogén tele van energiával és zöldebb, szén-dioxid-semleges, fenntartható energiaforrásként állítható elő.


Üzemanyagcellák az intralogisztikában
Amikor az üzemanyagcellákról beszélünk a targoncák ágazatában, akkor "akkumulátor-helyettesítő modulokra" (BRM) gondolunk. A BRM egy zárt rendszer és alakját, méretét és súlyát tekintve megfelel egy adott akkumulátorrekesznek. A BRM tartalmazza az áramtermeléshez szükséges összes alkatrészt. Ezek közé tartoznak az üzemanyagcellák, a hidrogéntartály, a tartálynyílások és egy kis lítium-ion akkumulátor, valamint egyéb alkatrészek.
Amint a tartály feltöltődik hidrogénnel, ami csak néhány pillanatot vesz igénybe, az üzemanyagcella közvetlenül a teherautó fedélzetén termel elektromos energiát a tervezett alkalmazáshoz. A folyamat során tiszta vízgőz vagy víz kibocsátása keletkezik. A beépített lítium-ion akkumulátor energiatárolóként működik és állandó energiaáramlással látja el a targoncát. A folyamat révén a felesleges vagy visszanyert energia ideiglenesen tárolásra kerül, így a targonca könnyedén képes a villamosenergia-fogyasztási csúcsok kezelésére, például egy rakomány emelésekor.
Üzemanyagcella-technológia működés közben
Carrefour
A francia Carrefour kiskereskedelmi vállalat 2018-ban egy 137 STILL raktártechnológiai targoncából álló hidrogénüzemű flottát állított üzembe az észak-franciaországi Vendin-Le-Vieilben található új logisztikai központjában. Az EU által finanszírozott, kétfázisú HyLIFT-EUROPE projektjével a partnerek mérföldkövet állítanak a hidrogén mint alternatív energiaforrás felhasználása terén és bebizonyítják, hogy ez a technológia megbízható a kemény mindennapi logisztikában.
Corstyrène
2021 végén nyílik meg Korzika szigetének első zöld hidrogéntöltő állomása a Corstyrène hőszigetelésre szakosodott vállalat alériai üzemében. A szükséges hidrogén előállításához használt elektrolízist az üzem parkolóján elhelyezett napelemekből legfeljebb 99 kWc-nyi energiával látják majd el. Az első fázisban ez elegendő energiát termel hét STILL RX 20 üzemanyagcellás targonca feltöltéséhez.
Gyakran ismételt kérdések az üzemanyagcella-technológiáról
Az EU célja: a klímasemlegesség megvalósítása 2050-ig, ez az Európai zöld megállapodás A cél az, hogy Európa – a világon elsőként – klímasemleges földrésszé váljon 2050-re, és megszünjön a CO2-kibocsátás.
A “Zöld hidrogén” – Új ütőkártya lehet a klímaváltozás elleni harcban. A zöld hidrogén, klímasemleges módon alakítható át energiává és hővé, ezért használata az intralogisztikában fontos eszköze lehet annak, hogy a CO2-kibocsátás teljesen elkerülhető legyen. Más logisztikai alkalmazásokkal kombinálva, például egy hidrogénüzemű nehéz tehergépkocsi-flottával, szinergiák hozhatók létre, és az üzemeltetési költségek jelentősen csökkenthetők.
A hidrogén színe a kitermelési folyamatra utal. A zöld hidrogént fenntartható, nem kimerülő energiaforrásokból állítják elő, például szélenergia felhasználásával. A Európai zöld megállapodás célja a "zöld hidrogén" előállítása és használata.
Létezik még a "szürke hidrogén", amelyet ma is használnak. A „szürke hidrogén” előállítása során a földgázt általában hő hatására hidrogénné és CO2-vé alakítják. A CO2 ezután felhasználatlanul kerül a légkörbe, így növelve a globális üvegházhatást.
A „kék hidrogén” szürke hidrogén, de annak CO2-jét a gyártás során felfogják és tárolják (Carbon Capture and Storage, CCS). A hidrogéngyártás során keletkező CO2 így nem kerül a légkörbe, a hidrogéngyártás CO2-semlegesnek tekinthető.
Az üzemanyagcellában a feltöltött hidrogén a légköri oxigén hozzáadásával vízzé alakul. Ez a kémiai reakció elektromos energiát termel, amelyet a jármű meghajtására használnak.
Az intralogisztika területén az üzemanyagcella mindig egy úgynevezett "akkumulátor-helyettesítő modulra" (BRM) utal. Ez az akkumulátorcsere-modul egy zárt, átfogó rendszer, alakját, méretét és súlyát tekintve megfelel egy adott akkumulátortálcának. A BRM-en belül található az energiatermeléshez szükséges összes alkatrész: Üzemanyagcellakészlet (a kémiai reakció helye), hidrogéntartály (350 bar), tartályfúvóka, lítium-ion akkumulátor, páramentesítő a technológiai víz tárolására, kompresszor, ventilátor, légszűrő, elektromos rendszer és egyéb alkatrészek.
Az intralogisztikai alkalmazásokhoz használt üzemanyagcellákat úgy tervezték, hogy akár egy teljes műszakot is kibírjon. A tényleges hatótávolság azonban az adott ügyfélalkalmazástól függ. Az üzemanyagcella nagy előnye a rendkívül rövid, 2-3 perces feltöltési idő.
Nem. A STILL jelenleg csak a "Fuel Cell-ready" opciót kínálja gyárilag. A meglévő járművek utólagos szerelése nem lehetséges.
A szükséges hidrogénmennyiség a belső égésű motoros targoncák dízelüzemanyagához hasonló. A hidrogén azonban különbözik az előállítás, a szállítás, a tárolás és a szükséges biztonsági óvintézkedések tekintetében. Az infrastruktúra eltérő lehet - attól függően, hogy a hidrogént a telephelyen, saját elektrolízissel állítják-e elő, vagy pótkocsival szállítják. A lehetséges összetevők tehát a következők:
- Hidrogén utánfutó, ha a H2-t szállítják
- Hidrogén-elektrolízis, ha a H2-t a helyszínen állítják elő, pl. szélenergia vagy fotovoltaikus energia segítségével.
- Nagynyomású kompresszor
- Nagynyomású köztes tároló
- Csővezetékrendszer
- Adagoló (H2 utántöltő adagoló)
Az üzemanyagcellás vagy üzemanyagcellás jármű hidrogéninfrastruktúrával való üzemeltetése, feltöltése és tárolása során be kell tartani a nemzeti és/vagy regionális jogszabályokat/szabályokat. A helyszíntől függően a tervezésbe és a kivitelezésbe be kell vonni a helyi szabályozó hatóságokat, tűzoltóságokat és biztosítótársaságokat. A hidrogéninfrastruktúra építéséhez szakosodott tervezők és építési szakértők adhatnak tanácsot.
Különböző intézmények nyújtanak finanszírozást, többek között:
- Európa:
- Közös vállalkozás, finanszírozás és finanszírozás | www.fch.europa.eu
- Németország:
- Nemzeti hidrogén- és üzemanyagcellás technológiai innovációs program (NIP).
https://www.now-gmbh.de/en/funding/funding-programmes/hydrogen-and-fuel-cell/ - Projektirányító szervezet Jülich: https://www.ptj.de/project-funding
- Regionális finanszírozási programok a tartományi kormányokon keresztül
- Nemzeti hidrogén- és üzemanyagcellás technológiai innovációs program (NIP).
- Franciaország:
- ADEME (Agence de la Transition Écologique)
- Éghajlatváltozás - ökológiai, energetikai átmenet - ADEME
A finanszírozási programok időben korlátozottak és meghatározott költségvetéssel rendelkeznek. Az érdekelt félnek általában egy támogatási pályázaton keresztül kell megpályáznia a támogatási költségvetést, és versenyeznie kell a többi pályázóval. A hangsúly a CO2-megtakarítás mértékén van. Minél nagyobb a megtakarítás, annál nagyobb a valószínűsége a pozitív finanszírozási válasznak.
A finanszírozási programtól függően változik. A NOW GmbH (2020) finanszírozási felhívása például 5 millió eurós volumenű volt. Támogathatóak voltak a hidrogénhajtású targoncák a "normál" járműhöz képest a beruházási többletköltségek 40%-ának mértékéig. A NIP harmadik finanszírozási felhívása 2021-re szintén a beruházási többletköltségek 40%-ának megfelelő támogatási kvótával van tervezve.
A finanszírozási felhívások aktuális áttekintése itt található: Finanszírozási felhívások - NOW GmbH.
Példa a támogatási összeg kiszámítására:
Costs for forklift truck (battery) | 30.000€ |
Costs for forklift truck (fuel cell) | 55.000€ |
Additional investment costs (battery vs. fuel cell) | 25.000€ |
Funding rate according to NIP | 40% |
Funding per forklift | 10.000€ |
Kapcsolatfelvétel
Szeretne többet megtudni? További információkért lépjen kapcsolatba velünk.
+36 34 573 211
Kérelem a következő címre: Üzemanyagcella-technológia | STILL
Kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot. A lehető leghamarabb válaszolunk Önnek.
Érdekelheti még