
Az intralogisztika energiarendszerei
Hajtásrendszerek az intralogisztikában
Melyik a megfelelő energiarendszer az intralogisztikámhoz?
Az intralogisztikai energiarendszer gépből, energiahordozóból és energiainfrastruktúrából - pl. targonca + Li-ion akkumulátor + töltő / töltőállomás - áll.
A megfelelő energiarendszer kiválasztása elsősorban stratégiai döntés. A konkrét alkalmazásról, a költségekről, de a szükséges keretfeltételekről, valamint a fenntarthatóságról és a klímasemleges munkavégzés perspektívájáról is szól.
A döntéshez a következő öt kritériumot lehet megnevezni:
- Járművek rendelkezésre állása: Mennyi energiát képes az energiarendszer biztosítani és mennyi ideig? Milyen mértékben korlátozza a járművek üzemi rendelkezésre állását, például az akkumulátorok cseréje, töltési folyamatok vagy karbantartási munkák miatti állásidő?
- Infrastruktúra: Minden egyes energiarendszer sajátos infrastruktúrát igényel, pl. a töltőállomások helyigénye, a tárolás, a karbantartás és az energiaellátás beállításához szükséges erőfeszítések.
- Beruházási költségek: Az üzembe helyezésig felmerülő költségek, pl. az akkumulátorok és a szükséges infrastruktúra kiépítése.
- Üzemeltetési költségek: Folyamatos költségek, pl. karbantartás és javítás, de az energiaköltségek és az energiafogyasztás is.
- Fenntarthatóság: Milyen potenciállal rendelkezik melyik energiarendszer, meddig használható, és milyen mértékben kerülhető el teljesen a CO2 kibocsátás.
Az intralogisztikai hajtásrendszerek összehasonlítása
Járművek elérhetősége
Ólomsav
- kb. 1 réteg a jármű típusától és az alkalmazástól függően
- nagyobb használat esetén max. 5 óra
- 8 óra töltés kb. 6 óra vezetést
- nincs köztes töltés > akkumulátorcsere (5-15 perc)
- magas karbantartási igény
- csökkenő teljesítmény működés közben
Li-Ion
- 1 óra töltés kb. 3 óra vezetést jelent
- közbenső töltés lehetséges
- nincs szükség karbantartásra
- állandó teljesítmény működés közben
Üzemanyagcella
- 1 tank feltöltésével kb. 8 óra használat
- Nincs álló/töltési idő > a tankolás mindössze 2-3 perc alatt
- Rendszeres karbantartás
- konstans teljesítmény működés közben
Infrastruktúra
Ólomsavas
- Töltőállomások
- Töltők
- Cserélhető akkumulátorok
- Akkumulátorcsere-berendezés
- Víztartályok
- Légelszívó rendszer
- Jelentős helyigény
Li-Ion
- alacsony követelmények
- Töltési infrastruktúra + csak 1 akkumulátor + fedélzeti töltő
- alacsony helyigény
Üzemanyagcella
- Üzemanyagcella (akkumulátorcsere-modul)
- Töltőállomások
- Hidrogéntárolás
- Hidrogénszállítás vagy -termelés (elektrolízer)
- A tárolóhelyen kívüli tér is használható
Beruházási költségek
Ólomsav
- alacsony beszerzési költségek
Li-Ion
- magas bekerülési költség, tendencia csökken
- hosszabb akkumulátor élettartam
Üzemanyagcella
- Magas beruházási költségek (4-5-szörös az ólom-sav akkumulátorokhoz képest)
- Finanszírozási lehetőségek
Működési költségek
Ólomsav
- Energia költségek
- Karbantartási költségek
- Akkumulátor csere költségei (idő)
- Térköltségek
Li-Ion
- 30 %-kal csökkentett energiaköltségek
- nincs karbantartási költség
- alacsony helyigény
- intelligens energiagazdálkodás/terheléskezelés lehetséges
Üzemanyagcella
- A jelenlegi magas H2 költségek (10-12 €/kg hidrogén, 2021 szeptemberétől) > Különösen a szállítási költségek
Fenntarthatóság
Ólom-sav
- Kihasznált technológia
- környezetre káros anyagok
- igényes újrahasznosítás magas energiaköltségekkel
Li-Ion
- Folyamatos továbbfejlesztés
- Hatékonyságnövekedés és a beszerzési költségek csökkentése várható
- Problémás nyersanyagok > új összetétel fejlesztés alatt
- Kipróbált és tesztelt szerkezetek
Üzemanyagcella
- Bevethető technológia, de még nincs kiépített infrastruktúra
- nincs ritkaföldfém
- valóban zöld, zöld H2
- politikai fejlődés még bizonytalan
Alkalmazás és következtetés
Ólomsavas akkumulátorok
Az ólomsavas akkumulátorok néhány járműben, kevés munkaórával történő használatra alkalmasak.
Összességében ez egy bevált, megbízható és jól használható energiarendszer.
Li-Ion
A Li-Ion akkumulátorok használata a több műszakos üzemben tartósan magas és állandó energiaigény esetén ajánlott.
Megfelelő alkalmazási profil esetén ez az energiarendszer a Li-Ion akkumulátorok élettartama (10 év) mellett a legmegfelelőbb.
Üzemanyagcella
Ez az energiarendszer ideális a több műszakos üzemben történő folyamatos, intenzív használatra, évi 1000 üzemóránál több üzemórával.
Az üzemanyagcella, mint a legtisztább energiarendszer a targoncák meghajtásához, még kevéssé bevált, de a zöld intralogisztika jövőbeli rendszerének tekinthető.

Energiarendszerek a zöld intralogisztika kontextusában
Az intralogisztika szempontjából az a cél, hogy a szállítási feladatokat a lehető legkevesebb értékes erőforrás felhasználásával - azaz a tőke, az energia, a munkaerő és az idő lehető legjobb felhasználásával - lehessen megoldani. Ökológiai szempontból Európának legkésőbb 2050-re klímasemlegessé kell válnia, sőt Németország ezt 2045-re el is akarja érni. Ez azt jelenti, hogy a CO2-kibocsátást jelentősen csökkenteni kell. E cél elérése érdekében az EU Bizottsága és a szövetségi államok egyre inkább arra kötelezik a gazdaságot, hogy törvényekkel és rendeletekkel, pl. a CO2 adóval, kibocsátási igazolásokkal vagy akár a belsőégésű motorok legkésőbb 2030-tól történő betiltásával járuljon hozzá.

A fogyasztók és a partnerek klímasemlegességet várnak el
A partnerek és a fogyasztók részéről is egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy az ellátási láncok fenntarthatóak legyenek és klímasemlegesen működjenek. A beszállítóknak igazolásokat kell benyújtaniuk a nyersanyagok eredetéről, a gyártási feltételekről és a szénlábnyomról. A jó ökológiai mérleg versenyelőnnyé válik.
Tanácsadás az intralogisztikai energiarendszerekről
Tanácsadás a rendszerekkel kapcsolatban a STILL energetikai szakértőitől
Használja ki a fenntartható intralogisztika területén szerzett szakértelmünket. Szívesen segítünk Önnek a jövő energiarendszerének kiválasztásában.
Kapcsolat
További információért forduljon tanácsadóinkhoz.
+36 34 573 210
Kérelem a következő címre: Az intralogisztika energiarendszerei
Kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot. A lehető leghamarabb válaszolunk Önnek.